Marka Porsche znana jest głównie z samochodów sportowych. Niewiele osób wie, że Porsche ma bogatą historię w produkcji maszyn rolniczych. Odkryj dzieje ciągników Porsche i poznaj bliżej popularny model Junior.
Historia ciągników rolniczych Porsche
Ferdinand Porsche interesował się rolnictwem już w latach 30. XX wieku. Założył zakłady techniczne w 1931 roku. Były one odpowiedzialne za rozwój różnych gałęzi gospodarki. Rolnictwo stanowiło ważny obszar zainteresowania. Pierwszy prototyp małego ciągnika powstał w 1934 roku.
Okres II Wojny Światowej wpłynął na projekty rolnicze. Opracowano koncepcję Volkstraktora. Powstał także projekt Porsche Typ 110. W tym czasie stworzono ciężki ciągnik artyleryjski. Znany był jako Škoda RSO lub Porsche Typ 175. Używał go Wehrmacht podczas wojny. Miał napęd na cztery metalowe koła. Wyprodukowano około 106 egzemplarzy tego pojazdu. Podczas testów sprawdzano go w zakładach Škoda.
Po wojnie Porsche podpisało umowy licencyjne. Współpracowano z firmami Allgaier GmbH. Partnerem była również firma Hofherr Schrantz. Nazwały swoje maszyny Allgaier System Porsche. Istniały także maszyny Hofherr Schrantz System Porsche. Produkty Allgaier Porsche pojawiły się od 1949 roku.
W 1956 roku założono firmę Porsche-Diesel-Motorenbau-GmbH. Produkcja odbywała się w Friedrichshafen -Manzell. Zakłady mieściły się nad brzegiem Jeziora Bodeńskiego. Maszyny Porsche-Diesel produkowano do końca 1963 roku. W 1963 roku dział Porsche-Diesel zamknięto. Serwis i produkcję przejęła firma Renault. Ostatnie ciągniki sprzedano w 1965 roku. Od 1957 do 1963 roku wyprodukowano około 125 000 ciągników rolniczych Porsche.
Główne modele ciągników Porsche-Diesel
Porsche-Diesel oferowało rolnikom kilka modeli ciągników. Modele te różniły się liczbą cylindrów i mocą silnika. Podstawowy model w ofercie to Porsche Junior. Posiadał jednocylindrowy silnik wysokoprężny. Jego moc wynosiła około 14-15 KM. Kolejny model to Porsche Standard. Była to maszyna o średniej wielkości. Model Porsche Super miał trzy cylindry. Najmocniejszy był model Porsche Master. Jego moc sięgała do 50 KM.
Wszystkie modele Porsche-Diesel miały silniki chłodzone powietrzem. Stosowano silniki Diesla z wtryskiem Boscha. Modele miały dodatkowe oznaczenia literowe. Litery N, V, S, L oznaczały różne wersje wyposażenia. Przykładem jest model Porsche Junior 108L. Istniały też modele Porsche S 329 czy Porsche Master 418.
Porsche Junior – Ikona rolnictwa i kolekcjonerstwa
Model Porsche Junior produkowano od 1957 do 1963 roku. Był to jeden z najpopularniejszych ciągników marki. Posiadał silnik diesla o mocy 15 KM (11.2 kW). Wymiary tłoka i skoku wynosiły 98 x 116 mm. Ciągnik wyposażono w napęd na 2 koła. Skrzynia biegów oferowała 6 przełożeń do przodu. Dostępne były 2 biegi do tyłu. Model ten nie posiadał synchronizacji biegów. Brakowało również kabiny z systemem ROPS.
Porsche Junior posiadał wał odbioru mocy (WOM). WOM pracował z prędkością 540 obr./min. Ciągnik charakteryzował się średnimi rozmiarami. Posiadał typowe oświetlenie. Brakowało systemu wspomagania hamowania (BAS). Według opinii, silnik diesla pracował znamionowo na idealnym poziomie. Niektórzy użytkownicy oceniali go jako dość słabą jednostkę napędową. Biegi w tył były mocno ograniczone. WOM był często oceniany na plus przez użytkowników.
Oceny i opinie użytkowników Porsche Junior
Wielu rolników i pasjonatów dzieli się opiniami o ciągnikach. Portal AGROspis zebrał oceny dla modelu Porsche Junior. Ocena AGROrank dla tego ciągnika wynosi 2,48. Poszczególne aspekty otrzymały różne noty. Cena uzyskała ocenę 2,90. Parametry techniczne oceniono na 2,49. Użytkowanie otrzymało najniższą ocenę 2,05. Dane techniczne i parametry publikuje katalog rolniczy AGROSPIS. AGROspis to baza wiedzy dla branży rolniczej. Prezentuje informacje w różnych kategoriach. Obejmują one ciągniki, kombajny i środki ochrony roślin. AGROspis gromadzi dane w swoim serwisie.
Użytkownicy sugerują podzielenie się własnymi doświadczeniami. Warto pisać opinie na temat kosztów użytkowania. Można opisać sprawdzanie się traktora podczas żniw. Zachęca się do wyrażania opinii. Dzielenie się radami jest cenne dla innych. Pamiętaj, że oceny użytkowników mogą być subiektywne i zależą od indywidualnych doświadczeń.
Inwestycja w klasyka – Ceny i rynek kolekcjonerski
Ciągniki Porsche są dziś obiektami kolekcjonerskimi. Ich ceny na rynku wtórnym stale rosną. Dotyczy to zwłaszcza dobrze zachowanych egzemplarzy. Ceny mogą sięgać nawet ponad 120 000 euro na aukcjach. Przykładowe ceny z rynku zagranicznego są zróżnicowane. Porsche S 329 z 1961 roku kosztowało 15 990 €. Porsche Junior 108L z 1958 roku wyceniono na 17 999 €. Porsche Master 418 z 1960 roku osiągnął 52 900 €. Porsche Diesel Super 218 z 1960 roku kosztował 3 999 €.
W Polsce odrestaurowane egzemplarze mogą kosztować około 18 tys. euro. Zakup zabytkowego ciągnika Porsche to atrakcyjna inwestycja. Ceny wciąż rosną. To czyni je stabilnym “bankiem” dla inwestorów. Warto rozważyć wysokie koszty utrzymania takiego sprzętu. Posiadanie ciągnika Porsche to symbol niemieckiej precyzji i innowacji. Traktor ze znaczkiem Porsche to szczyt kolekcjonerskiej mody. Ciągniki Porsche-Diesel są ozdobą każdej kolekcji. Mogą również służyć w gospodarstwie.
Można je podziwiać w muzeach. Egzemplarz Porsche-Diesel Super Export z 1963 roku jest w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu. Fahr(T)raum w Mattsee w Austrii prezentuje historyczne pojazdy. Miłośnicy klasyków organizują zloty. Odbywają się one w różnych miejscach, np. w Wilkowicach czy Mosznej. Zabytkowe traktory stają się coraz bardziej popularne w kolekcjonerstwie.
Pytanie
Czy Porsche nadal produkuje ciągniki rolnicze?
Odpowiedź
Nie, produkcja ciągników Porsche-Diesel zakończyła się w 1963 roku. Dział ten został zamknięty, a serwis i produkcję przejęła firma Renault.
Pytanie
Jakie są główne modele ciągników Porsche-Diesel?
Odpowiedź
Główne modele to Junior, Standard, Super i Master. Różniły się one liczbą cylindrów i mocą silnika.
Pytanie
Gdzie można zobaczyć zabytkowe ciągniki Porsche?
Odpowiedź
Zabytkowe ciągniki Porsche można podziwiać w muzeach, na przykład w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu, a także na zlotach i wystawach maszyn zabytkowych.
Porsche a współczesny rynek maszyn rolniczych
Obecnie rynek ciągników jest zdominowany przez inne marki. W Polsce popularne są New Holland i Kubota. John Deere również ma duży udział rynkowy. Ursus nadal rejestruje nowe ciągniki. W kwietniu 2021 zarejestrowano 1221 nowych ciągników. Był to wzrost o 68% w porównaniu do kwietnia 2020. Od początku roku zarejestrowano 4091 sztuk. Rynek maszyn rolniczych dynamicznie się zmienia. Nowe technologie pojawiają się regularnie. Porsche nie jest już częścią tego aktywnego rynku. Jego miejsce jest w historii i kolekcjonerstwie. Kategorie ciągników na portalach ogłoszeniowych są obszerne. Sprzedajemy.pl ma 7253 ogłoszenia w tej kategorii. Obejmuje to wiele różnych marek.
Zobacz także: