Ciągniki rolnicze z Rosji mają długą historię. Odgrywają ważną rolę w rolnictwie. Poznaj ich ewolucję i współczesne modele. Dowiedz się o popularnych markach i ich specyfikacji. Sprawdź, jak rosyjski sprzęt wypada na rynku.
Historia mechanizacji rolnictwa
Rolnictwo miało zawsze duże znaczenie. Przez wieki opierało się na pracy ludzi. Wykorzystywano także siłę zwierząt pociągowych. Maszyny przyspieszały pracę w XVIII wieku. Kluczowe było zastąpienie zwierząt maszyną parową.
Pierwszy „prawdziwy” ciągnik pojawił się później. Datowano to na lata 90-te XIX wieku. Próby wynalazku prowadzono wcześniej. Ciągnik artyleryjski Cugnota miał inne zadanie. Służył do przewożenia armat na polu bitwy.
Lokomobile przypominały małe lokomotywy. Stosowano je w pracach polowych. Miały jednak ograniczenia w mobilności. Zużywały też dużo węgla. Silniki spalinowe zmieniły konstrukcje ciągników. Napęd benzynowy i diesel stały się powszechne w latach 60-tych.
Początki rosyjskiego przemysłu ciągnikowego
Rosyjskie źródła mówią o prototypie z 1876 roku. Zbudował go Teodor Blinow. Był to ciągnik gąsienicowy. Miał dwie maszyny parowe. Pierwsza fabryka powstała w Bałakowie. Założył ją Jakub Wasiljewicz Mamin. Nazywała się „Ruskij Traktor”.
W latach 1910-1913 powstały pierwsze ciągniki kołowe. Produkowano modele „Uniwersal” (20 KM), „Pośrednik” (30 KM) i „Progres” (60 KM). Silniki do tych maszyn były specjalnie skonstruowane. Nazwano je „Ruskij Diesel”. Były to pierwsze na świecie silniki średnioprężne.
Pierwsze radzieckie ciągniki to „Karlik” i „Gnom”. Wyprodukowała je fabryka w Bałakowie. Miały prostą budowę. Liczba części wynosiła 300. Typowe ciągniki miały 1200-1500 części. Na początku 1918 roku Lenin zlecił Maminowi produkcję. Fabryka powstała w mieście Marks.
Masowa produkcja ruszyła w 1924 roku. Kirowska fabryka w Leningradzie była pionierem. Pierwszym modelem był „Fordson-Putiłowiec”. W 1934 roku skupiono się na ciągnikach „Uniwersal”. Gigantyczna fabryka w Czelabińsku ruszyła w 1933 roku. Produkowała ciężkie ciągniki gąsienicowe. Model „Staliniec” CzTZ S-60 był wzorowany na amerykańskim Caterpillar 60.
Od 1937 roku produkowano SChTZ-NATI i ChTZ-T-2G. W 1938 roku rozpoczęto produkcję CzTZ-S-65 i CzTZ-SG-65. Ich moc wynosiła odpowiednio 52 KM i 45 KM. Po wojnie przemysł się rozwinął. Produkowano różne typy ciągników. Kirowska fabryka w Czelabińsku produkowała S-80 i S-64. Model S-64 miał silnik wtryskowy o mocy 64 KM. Rozwój trwał do powojennej czwartej pięciolatki. Zwiększono ilość i jakość produkcji.
Lipiecka Fabryka Traktorów (LTZ)
Lipiecka Fabryka Traktorów powstała w 1943 roku. Pierwszy prototyp zmontowano 1 czerwca 1944. Był to ciągnik gąsienicowy 'Kirowiec-35′. Miał silnik benzynowy ZIS-5T. We wrześniu 1944 wykonano prototyp KD-35. Miał silnik Caterpillar D-34-00. W 1945 roku wyprodukowano 64 ciągniki.
Produkcję seryjną KD-35 rozpoczęto w 1947 roku. Do 1960 roku wyprodukowano 113 600 traktorów. W tym była modyfikacja KDP-35. Od 1957 roku produkowano ciągniki uniwersalne. W 1958 roku ruszyła produkcja T-25. Od 1960 roku produkowano go jako T-30. Na bazie T-30 powstały T-35. Miały modyfikację z napędem 4×4.
W 1958 roku rozpoczęto produkcję T-38 Rotary. Zastąpiono go T-38M w 1961 roku. Produkowano go do 1973 roku. Od 1961 roku produkowano kołowy T-40. Produkcja trwała do 1995 roku. Wyprodukowano 1 196 200 sztuk. W 1970 roku wyprodukowano 500 tysięczny ciągnik LTZ. W kwietniu 1988 roku ruszyła produkcja LTZ-155. W 1991 roku rozpoczęto produkcję LTZ-55 i LTZ-60-AWD. Zakład ogłoszono bankrutem w 2004 roku. Zastąpiła go spółka 'Traktor Lipieck’.
Współczesne rosyjskie marki i modele
Rosyjskie ciągniki są znane z wytrzymałości. Odgrywają kluczową rolę w rolnictwie. Dotyczy to Rosji i świata. Nowe modele mają nowoczesne technologie. Wyposażone są w systemy GPS i automatyczne sterowanie. Silniki spełniają surowe normy emisji spalin.
Vladimirets T25 i jego warianty
Ciągnik Władimirec T25 to popularny model. Wyposażono go w silnik D21A1. Pojemność silnika wynosi 2077 cm³. Silnik osiąga moc 25 KM. Dzieje się to przy 1800 obrotach/min. Moment obrotowy wynosi 110 Nm. Osiąga go przy 1100 obrotach/min. Średnica cylindra to 105 mm. Skok tłoka wynosi 120 mm.
Skrzynia biegów ma 8 przełożeń do przodu. Ma też 6 biegów do tyłu. Posiada mechaniczny rewers. Prędkość jazdy wynosi od 1,8 do 21,9 km/h. Wydajność pompy hydraulicznej to 15,75 l/min. Maksymalny udźwig tylnego podnośnika to 600 kg. Wałek odbioru mocy pracuje przy 540 obr/min. Całkowita szerokość ciągnika to 178 cm. Zbiornik paliwa mieści 53 litry. Poziom hałasu w kabinie nie przekracza 87 dB.
Istnieją różne modele Vladimirets. Różnią się parametrami technicznymi.
Model | Lata produkcji | Silnik | Cylindry | Pojemność (cm³) | Moc (KM) | Prędkość (km/h) | Pompa hydr. (L/min) | Udźwig (kg) | WOM (obr/min) | Szerokość (cm) | Zbiornik (l) | Hałas (dB) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
T25 | 1958-1964 | D21A1 | 2 | 2077 | 25 | 1,8-21,9 | 15,75 | 600 | 540 | 178 | 53 | 87 |
T-28 | 1961-1972 | D28 | 2 | 3068 | 28 | 3,6-25,1 | 40 | 1770 | 540 | 203 | 74 | null |
T-28 M | 1975-1990 | D28M | 2 | 3068 | 28 | 3,7-24,4 | 40 | 1770 | 540 | 203 | 74 | null |
T-30 | – | D-120 | 2 | 2077 | 30 | 1,8-21,9 | 15,75 | 1000 | 540 | 178 | null | null |
T-45 | – | D-130 | 3 | 3117 | 45 | 0,9-23,6 | 15,75 | null | 540 | 209 | null | null |
Terrion ATM – rosyjskie niedźwiedzie
Ciągniki Terrion ATM produkuje Agrotechmash. Firma powstała w Petersburgu w 1997 roku. Produkcja przeniosła się do Tambowa w 2008 roku. Zakład ma powierzchnię 12 ha. Może produkować około 4 tysiące maszyn rocznie. Zatrudnia około 300 osób.
Produkowane modele to ATM 3180M, ATM 4200, ATM 5280, ATM 7360. Ich moc wynosi od 182 KM do 350 KM. Wszystkie maszyny mają silniki Deutz AG. Wyposażono je w skrzynie ZF Friedrichshafen AG. Model ATM 7360 ma most Dana. Posiada też przekładnię CVT ZF Eccom 5.0. Ciągniki mają 2-letnią gwarancję. Agrotechmash sprzedaje też fińskie kombajny Sampo Rosenlew. Firma ma przedstawicielstwa w Niemczech i Kazachstanie. Sieć sprzedaży obejmuje ponad 50 firm.
Ceny tych ciągników są zróżnicowane:
Model | Moc (KM) | Orientacyjna cena (zł) |
---|---|---|
ATM 3180M | 182 | 468 000 |
ATM 4200 | 197 | 540 000 |
ATM 5280 | 272 | 697 000 |
ATM 7360 | 350 | 891 000 |
Użytkownicy komentują jakość i ceny. Niektórzy porównują je do Fendt. Mówią o gorszej jakości i estetyce. Inni wskazują na prostą konstrukcję. Cenią niskie koszty utrzymania.
Kirowiec – synonim mocy
Ciągnik Kirowiec to ikona ciężkich maszyn. Model K700 jest legendą. Ma silnik o mocy kilkuset koni. Zaprojektowano go w czasach ZSRR. Nowe modele Kirovec są nowoczesne. Posiadają moc do 600 KM. Obecnie najnowocześniejsza jest seria K7M. Planowana seria K8M ma silnik TMZ. Jego moc to około 600 KM. To o 165 KM więcej niż najmocniejszy K-743M.
Ciągniki Kirovec produkuje się w Petersburgu. Rocznie z linii zjeżdża około 3000 maszyn. 70% części produkuje ta sama fabryka. Silniki pochodzą od zewnętrznych partnerów. Są to firmy Cummins lub Mercedes. Silniki te spełniają bardziej rygorystyczne normy emisji. Rosjanie planują sprzedawać Kirovec także w Unii Europejskiej.
Kirovec w Rosji pierwotnie planował zaprezentować nową serię ciągników K8 w tym roku, ale przesunięto to na 2022 rok. Nowy silnik, dodana nowa skrzynia biegów. W ciągniku zostanie zainstalowany silnik wysokoprężny TMZ, o mocy około 600 KM. To o 165 KM więcej w porównaniu do obecnego najmocniejszego modelu (K-743M).
Rostselmash Delta Track – najmocniejszy rosyjski ciągnik
Rostselmash uruchomił produkcję Delta Track. To linia gąsienicowych ciągników. Mają najwyższe moce znamionowe w Rosji. Seria DT obejmuje modele RSM 3485 DT, RSM 3535 DT, RSM 3575 DT. Produkcja ruszyła w październiku. Ciągniki tej serii mają moce 492, 542, 583 KM. RSM 3575 DT z mocą 583 KM jest najmocniejszy. Zbudowano go w Rosji. Układ napędowy gąsienic jest zaawansowany technologicznie. Ciągniki pracują na dużych obszarach. Obsługują 2500 do 3000 hektarów i więcej.
Mają silnik Cummins QSX15. Jego pojemność to 15 litrów. Jest to silnik sześciocylindrowy. Przekładnia to powershift CAT TA22. Ma 16 biegów do przodu i 4 wsteczne. Prędkość maksymalna wynosi 35 km/h. Firma Rostselmash jest głównym producentem maszyn gąsienicowych. Produkują maszyny o mocach od 270 do 583 KM. W 2021 roku rozpoczęto budowę nowej fabryki. Powstaje w Rostowie nad Donem. Jej wydajność to 5000 sztuk rocznie. Planowano zakończenie pod koniec 2022 roku. Rostselmash przejął firmę Buhler Industries w 2007 roku. Prezentowali maszyny na Targach Agritechnica 2019.
Obecnie firma produkuje maszyny o mocy znamionowej od 270 do 583 KM w różnych konfiguracjach — od traktorów konwencjonalnych po przegubowe i gąsienicowe — mówi kierownik produktu Oleg Stetsiuk.
Sugeruje się szerokie zastosowanie osprzętu. Maszyny te redukują czas pracy. Obniżają koszty paliwa i robocizny.
Rosyjskie miniciągniki – przegląd modeli
Domowe mini-traktory zdobywają popularność. Używają ich właściciele małych działek. Są też przydatne na dużych terenach. Mini-traktory krajowe są tańsze. Lepiej tolerują zmiany temperatury. Mogą pracować na średniej jakości paliwie. Naprawy można wykonywać ręcznie. Rosyjskie produkty lepiej znoszą trudne warunki klimatyczne. Są tańsze w konserwacji od zagranicznych.
Modele gąsienicowe są cięższe. Nadają się do trudnych prac terenowych. Silniki są benzynowe lub wysokoprężne. Wybór zależy od potrzeb i budżetu. Modele z kabiną kosztują więcej. Zapewniają jednak komfort pracy. Na rynku jest kilkunastu producentów. Popularne marki to Chuvashpiller, Rusich, KMZ, Calibre, Stavropolets, Bulat, Fedor, Mitraks, Rustrak, Vladimir, KhTZ, DTZ, Toptyga, Ussuriets, Uralets.
Ceny wahają się od 60 000 do 880 000 złotych. Zależą od modelu i producenta. Parametry techniczne są zróżnicowane. Obejmują różne silniki i chłodzenie. Różnią się skrzyniami biegów i sprzęgłami. Mają różne napędy i formuły kół. Najpopularniejsze modele to Mitrax T 10, KMZ-012, T-0.2.03.2-1, Xingtai HT-120. Do popularnych należą też Uralets i Ussuriets. Xingtai HT-120 produkuje się od ponad 30 lat. Mitrax T 10 ma pojemność silnika 15 litrów.
Zalety to wszechstronność i łatwość naprawy. Dostępność części zamiennych jest dobra. Oferują szeroki wybór osprzętu. Wady to słaba budowa i montaż. Brakuje wspomagania kierownicy w mocnych modelach. Jakość lakieru bywa niska. Używanie mini-traktorów wymaga instrukcji. Należy regularnie przeprowadzać przeglądy. Właściciele chwalą wszechstronność i cenę. Podkreślają prostotę obsługi. Krajowe mini-traktory są opłacalne. Są racjonalne w użytkowaniu. Konkurują coraz bardziej z importowanymi markami.
Jak wybrać mini-ciągnik?
Przed zakupem określ powierzchnię gruntów. Dopasuj model do sezonowości prac. Wybieraj modele z silnikami wysokoprężnymi na duże obszary. Modele bez kabiny są tańsze do sezonowego użytku. Zwróć uwagę na wagę, moc i rodzaj napędu. Kupuj od producenta lub autoryzowanych dealerów. Unikniesz w ten sposób podróbek. Stosuj się do instrukcji obsługi. Regularnie przeprowadzaj przeglądy. Centra serwisowe producentów gwarantują prawidłowe naprawy.
Rosyjskie ciągniki na rynku polskim
Rynek ciągników w Polsce dynamicznie się zmienia. Rankingi popularności opierają się na rejestracjach. W I połowie 2019 roku popularne były różne modele. John Deere 6120M miał 118 rejestracji. John Deere 6155M miał 100 rejestracji. Zetor Major 80 CL miał 94 rejestracje. New Holland TD 5.85 miał 77 rejestracji. New Holland T7.165 miał 71 rejestracji. Zetor Proxima 90 miał 69 rejestracji. Kubota M5111 miała 57 rejestracji. Kubota M5091 miała 54 rejestracje. New Holland TD 5.105 miał 49 rejestracji. Kubota L2501 / Massey Ferguson 5710 miały po 48 rejestracji.
Dane z AgriTrac dostarczają precyzyjnych informacji. Korzystają z nich producenci maszyn. System AgriTrac to lider jakości. Jest to branżowy standard.
Rynek w 2023 roku pokazał spadek sprzedaży nowych maszyn. Od stycznia do października 2023 zarejestrowano 8126 nowych ciągników. To o 1670 mniej niż w 2022 roku. Oznacza to spadek o 17%. Sierpień 2023 był najsłabszy. Zarejestrowano wtedy 633 pojazdy. Wrzesień i październik były lepsze. We wrześniu było 938 rejestracji. W październiku odnotowano 960 rejestracji.
Wiodące marki w Polsce od stycznia do października 2023:
- John Deere – 1428 rejestracji (17,6% udziału)
- New Holland – 1354 rejestracje (16,7% udziału)
- Kubota – 925 rejestracji (11,4% udziału)
- Deutz-Fahr – 686 rejestracji (8,4% udziału)
- Case IH – 519 rejestracji (6,4% udziału)
John Deere i Kubota zwiększyły liczbę rejestracji. John Deere o 40 więcej, Kubota o 41 więcej. Rejestracje używanych ciągników wzrosły. Na koniec października 2023 było ich 18 794. To wzrost o 11,8% vs 2022.
Liderzy w poszczególnych zakresach mocy (Jan-Paź 2023):
- Do 50 KM: Kubota
- 51-100 KM: New Holland
- 101-140 KM: Deutz-Fahr
- Powyżej 140 KM: John Deere
Najniższa średnia moc zarejestrowanych ciągników była w Małopolskim (85,9 KM). Najwyższa średnia moc była w Kujawsko-Pomorskim (181,2 KM). Województwo mazowieckie miało najwięcej rejestracji (1406). To o 216 mniej niż rok wcześniej. Wielkopolskie było drugie z 944 rejestracjami.
Najpopularniejsze modele w Polsce (Jan-Paź 2023):
Marka | Model | Ilość rejestracji |
---|---|---|
John Deere | 6155M | 240 |
John Deere | 6195M | 193 |
Farmtrac Tractors Europe | 26 4WD | 146 |
Deutz-Fahr | 5080 D Keyline | 123 |
John Deere | 6175M | 119 |
Case IH | Puma 150 | 118 |
Zetor | Major CL | 105 |
John Deere | 6120M | 101 |
Solis | Solis 26 4WD | 90 |
Valtra | T175E | 89 |
John Deere | 6R 250 | 83 |
Kubota | M4073 | 82 |
Kubota zyskuje na popularności w Polsce. Sprzedaż nowych ciągników spadła w 2023 roku. Rynek używanych maszyn rośnie. John Deere i New Holland dominują na rynku nowych maszyn.
Wybór odpowiedniego ciągnika
Wybór ciągnika to ważna decyzja. Musisz przeanalizować budżet gospodarstwa. Zastanów się, do jakich prac potrzebujesz maszyny. Dla mało wymagających prac wystarczy ciągnik używany. Platformy internetowe pomagają w wyborze. Dostarczają specyfikacji i recenzji. Serwisy takie jak traktorporadnik.com ułatwiają podjęcie decyzji. Katalog AGROspis jest bazą wiedzy. Zawiera dane o maszynach, środkach ochrony roślin i uprawach. Dane te pochodzą z informacji publicznych. Udostępniają je też użytkownicy i producenci. Dane mają charakter informacyjny. Nie stanowią oferty handlowej.
Gdzie szukać informacji o ciągnikach?
Możesz korzystać z katalogów online. Warto czytać opinie innych rolników. Fora internetowe, jak AgroFoto.pl, są dobrym źródłem. Raporty branżowe, na przykład AgriTrac, dostarczają statystyk. Analizuj dane o sprzedaży i popularności modeli. Porównuj parametry techniczne różnych maszyn. Zwróć uwagę na dostępność serwisu i części zamiennych. Informacje o sieci dealerskiej są kluczowe.
Przyszłość rosyjskich ciągników
Rosyjski przemysł ciągnikowy rozwija się. Marki takie jak Kirovec i Rostselmash inwestują w nowoczesność. Wprowadzają zaawansowane technologie. Stosują systemy GPS i automatyczne sterowanie. Nowe silniki spełniają normy emisji. Rosjanie planują zwiększyć eksport. Chcą sprzedawać ciągniki także w Unii Europejskiej. Wymaga to spełnienia rygorystycznych norm. Współpraca z zachodnimi dostawcami części pomaga w tym procesie. Rosyjskie maszyny dążą do zrównoważonego rozwoju. Zwiększają efektywność rolnictwa. Inwestycje w badania są kluczowe. Dalsze innowacje technologiczne są potrzebne.
Mini-traktory krajowe stają się bardziej konkurencyjne. Wzrost liczby modeli jest widoczny. Dostępność osprzętu też rośnie. Rosyjskie maszyny dostosowują się do trudnych warunków. Rośnie zapotrzebowanie na własnoręczne naprawy. Przemysł dąży do modernizacji fabryk. Chcą utrzymać konkurencyjność. Nowoczesne rozwiązania technologiczne są priorytetem.
Zobacz także: