Ciągniki rolnicze marki Prokmar wracają na rynek. Sprawdzamy modele DF30, DF40, DF50 i DF504. Analizujemy ich parametry, ceny i dostępne opinie użytkowników. Dowiedz się, czy warto zainwestować w te maszyny.
Powrót marki Prokmar na rynek
Marka Prokmar ponownie pojawia się na rynku maszyn rolniczych. Jej prawa przejęła firma Elrol. Powrót następuje po kilku latach nieobecności. Rynek wykazuje zwiększone zainteresowanie maszynami ekonomicznymi. Tańsze ciągniki zyskują na popularności. Na targach Agrotech w Kielcach zaprezentowano nową ofertę. Firma Elrol ma swoją siedzibę w Łęczeszycach.
Na stoisku firmy Elrol można było natknąć się na najprawdopodobniej jedne z najtańszych traktorów dostępnych na rynku
Ten cytat sugeruje atrakcyjną cenę maszyn Prokmar DF. Powrót marki wpisuje się w trend poszukiwania niedrogiego sprzętu. Rolnicy szukają alternatyw dla droższych producentów.
Oferta nowych ciągników Prokmar DF
Nowa gama ciągników Prokmar DF obejmuje trzy modele. Są to DF30, DF40 i DF50. Wszystkie posiadają napęd na obie osie. Ich moce silników wahają się od 30 do 49 KM. Ciągniki te są przeznaczone do różnorodnych prac w gospodarstwie. Zaprojektowano je z myślą o wszechstronności.
Prokmar DF30: Charakterystyka
Model Prokmar DF30 to najmniejszy ciągnik w ofercie. Posiada 3-cylindrowy silnik. Jego pojemność wynosi 1813 cm3. Silnik dostarcza moc 30 KM. Istnieje opcja zwiększenia mocy do 35 KM. Jednostka napędowa spełnia normę emisji spalin Euro IIIA. Ciągnik DF30 jest kompaktowy i zwrotny. Jest to dobry wybór dla mniejszych gospodarstw.
Jakie parametry ma silnik Prokmar DF30?
Silnik Prokmar DF30 to jednostka 3-cylindrowa. Posiada pojemność 1813 cm3. Jego moc wynosi 30 KM. Można ją zwiększyć do 35 KM. Silnik spełnia normę Euro IIIA.
Prokmar DF40 i DF50: Parametry i różnice
Modele DF40 i DF50 to większe ciągniki Prokmar. Wyposażono je w silniki czterocylindrowe. Jednostki bazują na konstrukcji Perkinsa. Spełniają normę emisji spalin Stage IIIA. Model DF40 oferuje moc 40 KM. Ciągnik DF50 dysponuje mocą 49 KM. Dostępna jest rolnicza wersja Prokmar DF40.
Te modele zapewniają większą siłę uciągu. Nadają się do cięższych prac polowych. Ich silniki Stage IIIA gwarantują odpowiednie parametry. Silniki Perkinsa słyną ze swojej trwałości.
Ciągnik Prokmar DF504: Wersje i specyfikacje
Model Prokmar DF504 to popularna jednostka. Występuje w różnych wersjach i rocznikach. Dane wskazują na modele z 2021 roku. Znaleziono także ogłoszenia z lat 2014, 2012 i 2007. Wersja DF504 zazwyczaj oferuje moc około 50 KM. Starsze modele mogły mieć nawet 60 KM.
Prokmar DF504 (model 2021)
Najnowszy Prokmar DF504 wyprodukowano w 2021 roku. Posiada 4-cylindrowy silnik. Jego pojemność wynosi 3260 cm3. Silnik rozwija moc 49 KM. Można ją zwiększyć do 60 KM. Maksymalny moment obrotowy to 183 Nm. Osiąga go przy 1800 obr/min. Ciągnik ma manualną skrzynię biegów. Jest ona synchronizowana z rewersem. Skrzynia oferuje 12 przełożeń do przodu i 12 do tyłu. Opcjonalnie dostępna jest skrzynia 24+24.
Napęd 4WD jest załączany mechanicznie. Udźwig podnośnika wynosi 1400 kg. Zbiornik paliwa ma pojemność 34 litrów. Ciągnik posiada polską kabinę Naglak. Kabina jest ogrzewana i wentylowana. Wyposażono ją w radio i wspomaganie kierownicy. Opcjonalnie dostępna jest klimatyzacja. Ciągnik posiada przedni TUZ. Trzypunktowy układ zawieszenia jest standardem. Masa własna maszyny to około 2500 kg. Filtr powietrza jest suchy. Cena tego modelu wynosi 131 118 PLN. Standardowa gwarancja trwa 12 miesięcy. Można ją rozszerzyć do 24 miesięcy. W zestawie może być pług śnieżny Metal-Technik.
Jaki udźwig ma podnośnik w Prokmar DF504 (2021)?
Podnośnik w modelu Prokmar DF504 z 2021 roku ma udźwig 1400 kg.
Prokmar DF-504 (starsze roczniki)
Starsze wersje Prokmar DF-504 również są obecne na rynku. Model z 2014 roku oferowany był za 60 000 zł. Posiada silnik 4 cylindry o pojemności 2.8L. Jego moc to 50 KM. Skrzynia biegów jest manualna 12×4. Napęd 4×4 jest standardem. Prędkość maksymalna to 40 km/h. Ciągnik ma 4000 motogodzin. Był zarejestrowany z aktualnym ubezpieczeniem. Oferta pochodziła od osoby prywatnej z Działdowa.
Model z 2012 roku, często jako ciągnik komunalny, miał cenę netto 65000 ZŁ. Wyposażono go w silnik Typ 4L50B. To jednostka wysokoprężna 50 KM. Silnik był chłodzony cieczą. Spełniał normę emisji spalin Tier 3. Posiadał szczelną, ogrzewaną kabinę. Udźwig TUZ wynosił 900 kg. Skrzynia oferowała 16 biegów do przodu i 4 do tyłu. WOM miał prędkości 540/1000 obr/min. Promień skrętu wynosił 3,8 m. Zbiornik paliwa miał pojemność minimum 50 l. Ciągnik miał napęd 4×4 z rozłączaną osią przednią. Wyposażono go w dwie pary wyjść hydraulicznych. Instalacja pneumatyczna była jedno i dwuobwodowa. Gwarancja wynosiła 12 miesięcy. Dostawę oferowano w 5 tygodni.
Wersja z 2007 roku o mocy 60 KM była oferowana za 52 500 PLN. Starsze modele Dong Feng Prokmar DF-504 posiadają silnik 4L50B. Jego pojemność to 2835 cm3. Moc wynosi 50 KM. Moment obrotowy sięga 186 Nm. Skrzynia ma 12 biegów do przodu i 4 do tyłu. Sprzęgło główne jest dwu tarczowe. Prędkość maksymalna to 36 km/h. Układ kierowniczy jest hydrauliczny. Udźwig TUZ wynosi 900 kg. WOM ma prędkości 1000 i 540 obr/min. Masa bez obciążników to 2500 kg. Obciążniki ważą 280 kg. Zbiornik paliwa mieści 50 l. Kabina jest ochronna i wyciszona. Oferuje ogrzewanie i klimatyzację.
Jakie są główne różnice w specyfikacji starszych modeli DF-504?
Starsze modele DF-504 różnią się rokiem produkcji, mocą (50-60 KM) i skrzynią biegów (12×4, 16+4). Różnią się też udźwigiem TUZ (900 kg) i pojemnością zbiornika paliwa (50-55 l). Nowszy model 2021 ma większy udźwig TUZ i inną pojemność silnika.
Kluczowe dane techniczne
Ciągniki Prokmar DF oferują różne konfiguracje techniczne. Posiadają silniki 3- lub 4-cylindrowe. Ich pojemności wahają się od 1813 cm3 do 3260 cm3. Moc silników mieści się w zakresie 30-60 KM. Standardem jest napęd na obie osie. Napęd 4×4 jest załączany mechanicznie. Dostępne są różne skrzynie biegów. Występują wersje 8×8, 12×12, 12×4 i 16+4. Nowsze modele mają skrzynie 12+12 lub opcjonalnie 24+24.
Układ hydrauliczny zapewnia wydajność od 25 do 28 l/min. Ciśnienie minimalne wynosi 150 bar. Dostępne są dwie pary wyjść hydraulicznych. Tylny TUZ ma kategorię II. Jego udźwig to 750 kg w mniejszych modelach. W modelu DF-504 udźwig wynosi 900 kg. Najnowszy DF504 (2021) ma udźwig 1400 kg. WOM pracuje z prędkościami 540/1000 obr./min. Układ kierowniczy jest hydrostatyczny. Modele posiadają tarczowe hamulce mechaniczne. Dostępna jest instalacja pneumatyczna dla przyczep.
Parametr | Prokmar DF30 | Prokmar DF40/DF50 | Prokmar DF-504 (starszy) | Prokmar DF504 (2021) |
---|---|---|---|---|
Moc silnika [KM] | 30-35 | 40 / 49 | 50 / 60 | 49 (do 60) |
Pojemność silnika [cm3] | 1813 | Stage IIIA (Perkins) | 2835 | 3260 |
Napęd | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Skrzynia biegów | 8×8 / 12×12 | 8×8 / 12×12 | 12×4 / 16+4 | 12+12 (opcja 24+24) |
Udźwig TUZ [kg] | 750 | 750 | 900 | 1400 |
WOM [obr/min] | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 | 540/1000 |
Wyposażenie i opcje
Ciągniki Prokmar DF oferują różne elementy wyposażenia. Standardem w większych modelach jest kabina. Kabiny są szczelne i ogrzewane. Zapewniają wentylację i wewnętrzne oświetlenie. Siedzenie kierowcy jest regulowane. Posiada amortyzator dla większego komfortu. Kierownica również podlega regulacji. Niektóre modele mają radio z CD. Opcjonalnie dostępny jest daszek przeciwsłoneczny. Kosztuje on 1600 zł netto.
Można dokupić ładowacz czołowy. Jego cena wynosi 10500-11000 zł netto. Wycieraczka tylnej szyby poprawia widoczność. Oświetlenie robocze znajduje się na dachu. Z przodu i z tyłu są po dwie pary świateł. Opcjonalnie montuje się pomarańczowe światło ostrzegawcze (kogut). Ciągniki posiadają zestaw narzędzi. W wyposażeniu jest też gaśnica i trójkąt ostrzegawczy. Instrukcja obsługi jest dostępna w języku polskim. Wszystkie zamki w kabinie zamyka się na kluczyk.
Jakie dodatkowe wyposażenie można dokupić?
Można dokupić daszek przeciwsłoneczny. Dostępny jest też ładowacz czołowy. Opcjonalnie montowane jest radio z CD i światło ostrzegawcze.
Ceny i gwarancja
Ciągniki Prokmar DF pozycjonowane są jako jedne z najtańszych na rynku. Cena Prokmar DF30 bez kabiny to 68 880 zł brutto. Model DF40 bez kabiny kosztuje 86 100 zł brutto. Cena Prokmar DF50 bez kabiny wynosi 98 400 zł brutto. Najnowszy model Prokmar DF504 (2021) kosztuje 131 118 PLN. Starsze, używane modele DF-504 można znaleźć w niższych cenach. Przykładowo, wersja z 2014 roku kosztowała 60 000 zł. Model z 2012 roku (komunalny) miał cenę netto 65000 ZŁ. Ciągnik z 2007 roku był oferowany za 52 500 PLN.
Gwarancja na nowe maszyny wynosi 12 miesięcy. Alternatywnie obejmuje 500 motogodzin. Dla modelu DF504 z 2021 roku gwarancja to 12 miesięcy. Istnieje opcja rozszerzenia do 24 miesięcy. Firma Elrol zapewnia serwis gwarancyjny. Dostępny jest również serwis pogwarancyjny. Transport na koszt wykonawcy jest możliwy. Dotyczy to sytuacji niemożności naprawy na miejscu.
Dostępność na rynku
Ciągniki Prokmar DF są dostępne u dilera. Według przedstawiciela, są one dostępne praktycznie od ręki. Można je znaleźć w punktach sprzedaży. Firma Elrol ma siedzibę w Łęczeszycach. Ogłoszenia o sprzedaży pojawiają się online. Portale takie jak Sprzedajemy.pl i Otomoto oferują używane maszyny. Przykładowe ogłoszenie DF-504 pochodziło z Działdowa. Portal Giełda Rolna również może prezentować oferty. Warto sprawdzić najbliższy punkt sprzedaży na mapie.
Przedstawiciel dilera Damian Śmigała: dostępnych praktycznie od ręki
Ta informacja sugeruje dobrą dostępność nowych maszyn. Rynek wtórny oferuje starsze modele. Ich dostępność zależy od aktualnych ogłoszeń.
Opinie użytkowników i odbiór rynkowy
Opinie na temat ciągników Prokmar DF są zróżnicowane. Niektórzy użytkownicy wyrażają obawy. Zgłoszony komentarz mówi o parametrach. Według niego są one za słabe w stosunku do ceny. Inny komentarz dotyczy gwarancji. Gwarancja na 500 motogodzin budzi wątpliwości. Użytkownik unika chińskich części. Sugeruje to potencjalne problemy z jakością. Promil również wspomina o gwarancji 500 mth. Wskazuje na sporadyczną jakość chińskich części.
Mariusz porównuje Prokmar do Lovola. Uważa Lovola za solidny i niezawodny. Zwraca uwagę na relację ceny do jakości. John wskazuje na problemy z dostępnością części. Mówi o długim czasie oczekiwania na naprawy. Slawek porusza kwestię norm emisji spalin. Pyta o normę Stage V. Zastanawia się, jak zarejestrować taki ciągnik. Zainteresowanie tanią techniką rolniczą rośnie. Wzrost popularności maszyn chińskich jest widoczny. Obserwacje dotyczą serwisu i części zamiennych.
Warto wziąć pod uwagę te opinie przed zakupem. Należy dokładnie przeanalizować warunki gwarancji. Sprawdź dostępność serwisu i części zamiennych w swojej okolicy.
Jakie są najczęstsze obawy dotyczące ciągników Prokmar?
Najczęstsze obawy dotyczą relacji parametrów do ceny. Użytkownicy martwią się o jakość chińskich części. Problemem może być dostępność serwisu i części zamiennych. Kwestią jest też krótka gwarancja (500 mth).
Czy ciągniki Prokmar spełniają normy emisji spalin?
Nowe modele Prokmar DF30, DF40, DF50 spełniają normy Euro IIIA lub Stage IIIA. Starsze modele DF-504 spełniały normy Tier 3 lub EURO3. Komentarze użytkowników sugerują pytania o nowsze normy, takie jak Stage V. Należy to zweryfikować z dilerem przed zakupem.
Gdzie szukać ofert ciągników Prokmar?
Ofert można szukać u autoryzowanego dilera Elrol w Łęczeszycach. Warto przeglądać portale ogłoszeniowe. Sprzedajemy.pl i Otomoto często zawierają oferty używanych maszyn. Portal Giełda Rolna to kolejne źródło informacji o dostępnych ciągnikach.
Zobacz także: