Kultowy Fiat 126p zmotoryzował Polskę. Wielu zastanawia się, czy ten popularny samochód był dostępny z silnikiem diesla. Wyjaśniamy historię Malucha i jego prototypów.

Historia Fiata 126p w pigułce

Fiat 126p to kultowy samochód 2-drzwiowy. Był produkowany w Polsce od 1973 do 2000 roku. Produkcja rozpoczęła się w Bielsku-Białej. We wrześniu 1975 roku ruszyła produkcja w Tychach. Ostatni Maluch zjechał z taśmy 22 września 2000 roku. W sumie wyprodukowano ponad 3,3 miliona sztuk. Około 2,4 miliona trafiło na polskie drogi.

Pierwszy Maluch wyprodukowany w Polsce powstał 6 czerwca 1973 roku. Pierwszy Polski Fiat 126p zjechał z taśmy w tym samym roku. W 1981 roku wyprodukowano milionowy egzemplarz. Dwumilionowy powstał w 1987 roku. Na koniec produkcji ostatni egzemplarz miał numer seryjny 0979.

Auto miało 305 cm długości. Ważyło do 640 kg. Maluch był uważany za małe i tanie auto. Był też łatwy w naprawie. Nazywano go kaszlakiem z uwagi na charakterystyczny stukot silnika.

Silniki benzynowe w Fiacie 126p

Pod maską Malucha występowały głównie dwa silniki. Miały pojemność 594 cm³ i 652 cm³. Silnik 594 cm³ miał moc 23 KM. Silnik 652 cm³ oferował 24 KM. Silnik był chłodzony powietrzem. Montowano go w tylnej części nadwozia.

W latach 80. produkowano model „Maluch Bis”. Miał silnik 704 cm³ o mocy 26 KM. Nie był to jednak silnik diesla. W ciągu lat pojawiły się cztery różne wersje silnikowe. Zbiornik paliwa miał pojemność 21 litrów. Średnie spalanie w wersjach benzynowych wahało się od 5,9 do 7,4 l/100 km.

Silnik wymagał systematycznego dolewania oleju. Miał ograniczoną trwałość. Maksymalny przebieg wynosił do 150 tysięcy km. Wiele jednostek wymagało remontu. Typowe usterki to zerwany pasek klinowy i wycieki oleju.

Czy Maluch był produkowany z silnikiem diesla?

Maluch, czyli Fiat 126p, był produkowany seryjnie tylko z silnikami benzynowymi. Maluchy z silnikiem diesla nie były produkowane seryjnie przez fabrykę Fiata. Nie było Malucha z silnikiem diesla w standardowej ofercie.

Istniały jednak modyfikacje. Niezależne warsztaty lub pasjonaci zamontowali silniki diesla. Były to jednostki z innych pojazdów. Takie przeróbki nie były fabryczne.

Czy Fiat 126p był dostępny w wersji z silnikiem diesla?

Nie, seryjnie produkowane Fiaty 126p były wyposażone tylko w silniki benzynowe.

Czy istniały Maluchy z silnikiem diesla?

Tak, istniały prototypy i pojedyncze egzemplarze zmodyfikowane przez warsztaty lub pasjonatów.

Prototypy Fiata 126p z silnikiem diesla

W Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych (BOSMAL) w Bielsku-Białej powstawały prototypy. Pracowano nad różnymi wersjami Malucha. Powstał prototyp „Kaszlak w dieslu”. Miał silnik o pojemności 600 lub 800 cm³. Ten projekt nie wszedł do produkcji seryjnej.

Testowano też silniki wysokoprężne Kubota. Miały pojemność 800 cm³. Silniki Kubota V800 miały moc od 18 KM do 24 KM. Były to jednostki wysokoprężne chłodzone cieczą. Prototypy z tymi silnikami również nie trafiły do masowej produkcji. Auto z silnikiem na olej napędowy miało działać na rynku zachodnim. Projekt nie został jednak wdrożony.

Prototypy i koncepcje były wielokrotnie testowane. Miały specjalne rozwiązania. Dotyczyły wlotu powietrza czy układu chłodzenia. Projekty kończyły się na etapie prototypów. Nie trafiały do produkcji seryjnej. W 1994 roku część prototypów sprzedano do prywatnych kolekcji.

Dlaczego Maluch nie miał silnika diesla w seryjnej produkcji?

Istniało kilka przyczyn. Technologia silników diesla w tamtych czasach była mniej rozwinięta dla tak małych pojemności. Silniki diesla były droższe i cięższe. Mogły nie pasować do koncepcji małego i taniego auta. Preferencje rynkowe lat 70. i 80. też miały znaczenie. W Polsce format małego i taniego auta powoli zaczął się wyczerpywać.

W latach 60. i 70. XX wieku motoryzacja Polski postępowała. Wprowadzano nowe modele. Mimo to, projekty rozwojowe Malucha nie zawsze trafiały do realizacji. Przeszkody finansowe i dokumentacyjne często to zatrzymywały.

Alternatywy dla Malucha i obecne trendy

Dziś zainteresowanie klasycznymi samochodami rośnie. Maluchy są ikonami polskiej motoryzacji. Kojarzone są z prostotą i niezawodnością. Coraz popularniejsze stają się ekologiczne rozwiązania. Rośnie zainteresowanie instalacją LPG w samochodach. Przeróbka diesla na gaz (LPG) to proces instalacji dodatkowego systemu zasilania.

Taka przeróbka może kosztować od 3000 do 8000 złotych. Cena zależy od zaawansowania systemów. Należy też uwzględnić koszty konserwacji. Strona www.przerobka-gaz.pl oferuje więcej informacji.

W 2024 roku pojawiły się plany powrotu Malucha. Rozważany jest model jako elektryczny Maluch. To pokazuje trend w stronę elektromobilności. Strefy czystego transportu też wpływają na rynek. Od 24 grudnia 2021 roku obowiązuje nowa ustawa. Daje samorządom prawo do tworzenia takich stref. Starsze auta mogą mieć ograniczony wjazd. Alternatywą jest zakup auta elektrycznego lub hybrydowego. Przerobienie diesla na elektryczny też jest możliwe. Koszt baterii to kilkadziesiąt tysięcy złotych. Wymaga to homologacji i spełnienia wymagań bezpieczeństwa.

Silniki diesla są bardziej ekonomiczne. Mają większy moment obrotowy. Poprawiają przyspieszenie. Ich popularność rośnie ze względu na te cechy.

Podsumowanie

Seryjny Fiat 126p nie był produkowany z silnikiem diesla. Fabryka Fiata oferowała tylko wersje benzynowe. Powstały jednak prototypy z silnikami diesla. Były to jednostki Kubota lub inne testowe. Projekty te nie weszły do masowej produkcji. Powody były różne. Dotyczyły technologii i kosztów. Dziś Maluch to ikona. Zainteresowanie kolekcjonerów unikalnymi wersjami rośnie. Trendy motoryzacyjne zmierzają w stronę ekologii. Dotyczy to LPG i elektrycznych napędów.

  • Skontaktuj się ze specjalistą w celu konsultacji dotyczącej przeróbek.
  • Przed decyzją sprawdź dostępność stacji LPG w okolicy.
  • Przeanalizuj, czy koszt instalacji zwróci się w oszczędnościach.

Zobacz także:

Man 11
Dominik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *