Białoruskie ciągniki MTZ Belarus od dawna pracują w polskich gospodarstwach. Cenione za prostotę i wytrzymałość, stały się popularnym wyborem. Ostatnio pojawiły się jednak poważne problemy z ich legalnością na terenie Unii Europejskiej. Dotyczą one homologacji i możliwości rejestracji.

Homologacja typu UE – dlaczego jest ważna?

Homologacja typu UE to kluczowy dokument. Potwierdza zgodność pojazdu z unijnymi przepisami. Wprowadzanie maszyn do obrotu na terenie UE wymaga tego świadectwa. Bez niego pojazd nie może być legalnie użytkowany.

Rozporządzenie UE nr 167/2013 określa te wymagania. Dotyczy pojazdów rolniczych. Ciągniki wyprodukowane po 1 stycznia 2016 roku potrzebują ważnej homologacji. To warunek legalnej sprzedaży i rejestracji.

Czy ciągniki MTZ Belarus sprzedane po 2018 r. mają homologację?

Niektóre ciągniki MTZ Belarus sprzedane po 2018 roku mogą nie mieć ważnej homologacji UE. Media rolnicze donoszą o takich przypadkach. Problem dotyczy maszyn wprowadzanych do obrotu bez odpowiednich dokumentów.

Problemy z rejestracją ciągników Belarus w Polsce

Kupujący ciągnik w marcu tego roku napotkał trudności. Chciał zarejestrować nowy pojazd. W wydziale komunikacji wyszła na jaw poważna wada. Ciągnik nie miał ważnego świadectwa homologacji. Brakowało też świadectwa zgodności.

Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) wydał jasną opinię. Stwierdził, że ciągnik nie spełnia wymagań UE. Nie może być legalnie wprowadzony na rynek. Wprowadzanie ciągnika bez homologacji jest niezgodne z prawem –

Dyrektor TDT stwierdził, że wprowadzanie ciągnika bez homologacji jest niezgodne z prawem

.

Opinia TDT dotyczyła modelu Belarus 920.2. Wskazuje ona na brak spełnienia wymagań technicznych. Brakuje też formalnych warunków do rejestracji w UE. Takie ciągniki podlegają wycofaniu z obrotu. Konieczna jest procedura wyrejestrowania.

Sprawą zajęła się Krajowa Rada Izb Rolniczych. Wystąpiła do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Prosi o interwencję w tej sprawie. Zostały skierowane pytania do importerów ciągników. Pytano też producentów MTZ Belarus. Czekamy na odpowiedź Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi –

Z niecierpliwością czekamy na odpowiedź z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi

.

Uważaj na tanie ciągniki z poważną „wadą prawną”. Problem z homologacją może uniemożliwić legalne użytkowanie maszyny.

Historia i produkcja ciągników MTZ Belarus

Mińska Fabryka Traktorów (MTZ) powstała w Mińsku. Było to w 1946 roku, rok po II Wojnie Światowej. Produkcję ciągników rozpoczęto w 1950 roku. Produkty firmy znane są na całym świecie. Cieszą się dobrą opinią w Polsce od wielu lat. Są cenione za prostotę budowy i wysoką wytrzymałość.

Fabryka zajmuje teren o powierzchni 250 ha. Zatrudnia ponad 17 tysięcy pracowników. Przez 71 lat wyprodukowała ponad 4 miliony ciągników. W maju 2022 roku MTZ świętowała 76 rocznicę powstania. Co dziesiąty traktor na świecie pochodzi z Białorusi. Produkcja stanowi 7-8% produkcji wszystkich ciągników rolniczych.

Pierwszym modelem był MTZ-2. Produkcja zaczęła się od maszyn gąsienicowych. Później powstała linia ciągników kołowych. W 1962 roku pojawił się model MTZ-50. Był to rozwinięcie wcześniejszego modelu. Model MTZ 82 produkowany jest od 1974 roku. Jest jednym z najdłużej produkowanych modeli na świecie. Został zmodernizowany do modelu MTZ 82. Wyposażono go m.in. w panoramiczną kabinę i klimatyzację. 23 lutego 2022 z linii produkcyjnej zjechał 4-milionowy ciągnik Belarus.

Maszyny Belarus są używane w rolnictwie i leśnictwie. Stosuje się je w sadownictwie i budownictwie. Wykorzystywane są też w usługach komunalnych. Maszyny Belarus są dostępne w 130 krajach. MTZ Belarus to marka z historią sięgającą czasów radzieckich. Gwarantowała niezawodną i szybką pracę. W Polsce marka ta była uczciwą konkurencją wobec legendarnego Władimirca.

Belarus nigdy nie produkował kombajnów. Skupiał się na ciągnikach kompaktowych. Produkował też małe i średnie maszyny. Najbardziej popularne modele to MTZ-50, MTZ-80, MTZ-1221.

Ciągniki Belarus na rynku – nowe i używane

Białoruskie ciągniki cieszą się zainteresowaniem na rynku wtórnym. Konstrukcje z mińskiej fabryki są popularne. Używane ciągniki Belarus wybierali zwłaszcza mieszkańcy Podlasia. Na terenie tego województwa mogło rozpocząć pracę blisko 1,5 tysiąca białoruskich używek. Sprzedaż ciągników MTZ Belarus w 2020 r. sięgnęła prawie 1000 sztuk.

Rynek wtórny oferuje wiele modeli. Ogłoszenia sprzedaży traktorów marki Białoruś są dostępne online. Można znaleźć modele Belarus, Jumz, MTZ. Ogłoszenia są w kategorii Ciągniki, Rolnictwo. Lokalizacje ofert obejmują różne regiony Polski. Przykłady to Radzimów, Probostwo Górne, Kożuszki, Krosno Odrzańskie. Oferty są oznaczone jako prywatne lub firmowe.

Sprzedaż obejmuje traktory z mocą od 50 do 65 koni mechanicznych. Traktory są w różnym stanie technicznym. Znaleźć można maszyny sprawne lub do naprawy. W ofercie dostępne są traktory z dodatkami. Przykłady to tylne koła czy wspomaganie kierownicy. Niektóre maszyny są już zarejestrowane. Większość ciągników sprzedawanych w sieci dealerskiej jest zarejestrowana. Często mają one zerowy przebieg.

Istnieją platformy z ogłoszeniami z Białorusi. Dostępne są listy ogłoszeń z kategorii ciągniki rolnicze. Możliwe jest sortowanie używanych ciągników. Można sortować według ceny, roku produkcji lub modelu. Czasem brakuje dostępnych sprzętów. Można wtedy utworzyć powiadomienie email. Otrzymasz informację o nowych ogłoszeniach.

Według danych AgriTrac z lat 2016-2019, najczęściej rejestrowano następujące modele:

Model Liczba rejestracji (szt.)
Belarus 820 731
Belarus 952.2 348
Belarus 82 163
Belarus 1025.2 156
Belarus 952.4 135
Belarus 1221.2 133
Belarus 920.2 91
Belarus 892.2 82
Belarus 1221.3 76
Belarus 920 / Belarus 1025.3 59

Konstrukcje powstałe w mińskiej fabryce cieszą się niegasnącym zainteresowaniem na rynku wtórnym. Używane ciągniki Belarus wybierali wówczas zwłaszcza mieszkańcy Podlasia. Na terenie województwa Podlaskiego mogło rozpocząć pracę blisko 1,5 tysiąca białoruskich używek.

BELARUS TOP10 REGISTERED

Najczęściej rejestrowane używane ciągniki Belarus w Polsce (2016-2019)

Części zamienne i serwis MTZ Belarus

Dostępność części do ciągników MTZ Belarus jest wysoka. Na rynku dostępne są części oryginalne. Znaleźć można też zamienniki najwyższej jakości. Sklepy oferują szeroki wybór produktów. Przykłady to części do silnika D-240/D-243. Dostępne są też części układu paliwowego. Znajdziesz elementy układu chłodzenia i smarowania.

Oferta obejmuje części do skrzyń biegów. Dostępne są części do układów hamulcowych. Znajdziesz elementy hydrauliki. Dostępne są części karoserii i szyb. Oferta obejmuje oświetlenie i opony. Znajdziesz koła, filtry, akumulatory. Dostępne są alternatory i rozruszniki. Sklep MIZAR oferuje 1310 produktów w kategorii części do MTZ Belarus.

Wszystkie części MTZ PARTS są oryginalne. Pochodzą z Mińskiej Fabryki Traktorów (MTZ). Są produkowane w fabrykach holdingu MTZ. Wyłącznym importerem jest MTZ BELARUS TRAKTOR SP. Z O.O. Firma ta oferuje oryginalne części. Prowadzi też sprzedaż ciągników Belarus.

Gdzie kupić części do ciągnika Belarus?

Części do ciągników Belarus można kupić w wyspecjalizowanych sklepach. Dostępne są online i stacjonarnie. Oferują je importerzy i dystrybutorzy. Znajdziesz tam części oryginalne i zamienniki. Sklepy internetowe często mają szeroki asortyment. Przykładem jest sklep Mizar lub Agrostok.

Części do MTZ Belarus są stosunkowo proste. Ich konstrukcja jest nieskomplikowana. To ułatwia naprawy i konserwację. Użytkownicy chwalą łatwość wymiany części. Dostępność oryginalnych części jest dobra. Dostępne są też zamienniki. To obniża koszty eksploatacji.

Ceny części są zróżnicowane. Zależą od rodzaju elementu i jego pochodzenia. Oryginalne części mogą być droższe. Zamienniki są często tańsze. Na przykład:

Część Cena (brutto)
BOK MASKI PRAWY 459,57 zł
WAŁ KORBOWY D240 2 850,00 zł
DOCISK SPRZĘGŁA KOMPLETNY N/T 1 000,00 zł
Głowica silnika MTZ 80/82 kompletna ORYGINAŁ 2 650,00 zł
Pompa wtryskowa MTZ 80/82 ORYGINAŁ 4 300,00 zł

Zadbaj o swojego Belarusa – kupuj oryginalne części MTZ PARTS! Zapewnisz maszynie długą żywotność.

Opinie użytkowników i popularność

Ciągniki Belarus są popularne wśród rolników. Cenione są za prostotę i niezawodność. Wielu rolników chwali maszynę mimo drobnych awarii. Są proste w naprawie. Nie mają zaawansowanej elektroniki. To obniża koszty serwisu.

Użytkownicy często wspominają o wyciekach oleju. To powszechny problem.

Rzeczywiście, olej zawsze wycieka. Ale to znak, że olej jeszcze jest 🙂

– to popularna opinia. Można to naprawić. Wystarczy wymienić przewody lub uszczelniacze. Warto stosować lepszej jakości zamienniki.

Ciągniki Belarus są atrakcyjne cenowo. Są znacznie tańsze od zachodnich modeli. Różnica wynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych. To ważny czynnik dla rolników. Szukają kompromisu między niskim kosztem a wydajnością.

Proste ciagniki, chyba na rynku nie ma już bardziej prostych.

– mówią użytkownicy.

Ciężniki swoja robotę wykonają. Czymś trzeba w gospodarstwie pracować.

– dodają.

To będzie MTZ czy URSUS, zawsze będzie to tańszy ciężnik niż te nowe.

Modele takie jak Belarus 820 są ewenementem. Produkowane od lat, wciąż znajdują nabywców. Są łatwe w obsłudze. Ich mechaniczna budowa jest atutem. Użytkownicy doceniają dostępność części. Można je łatwo naprawić samodzielnie.

Trendy rynkowe pokazują wzrost importu. Sprowadzane są ciągniki z zagranicy. Często nie spełniają norm emisji spalin Stage V. Mimo to są rejestrowane w Polsce. Są tańsze i bardziej dostępne. To budzi kontrowersje.

Według gospodarzy niezawodny ciągnik to podstawa. Zapewnia efektywną pracę w polu. Białoruskie maszyny, mimo wad, często spełniają te oczekiwania. Szczególnie na mniejszych i średnich gospodarstwach.

BELARUS PRODUCTION EXPORT

Udział ciągników Belarus w produkcji światowej i zasięg eksportu

Co zrobić przed zakupem ciągnika Belarus?

Rozpocznij poszukiwania od ustalenia budżetu. Określ, ile możesz wydać na maszynę. Zastanów się nad potrzebną mocą silnika. Weź pod uwagę rodzaj prac w gospodarstwie.

Sprawdź aktualne dane rynkowe. Zobacz ceny nowych i używanych modeli. Porównaj oferty różnych sprzedawców. Skorzystaj z narzędzi analitycznych. AgriTrac dostarcza danych o rejestracjach.

  • Sprawdzaj dokumenty homologacyjne przed zakupem.
  • Zwracaj uwagę na legalność rejestracji pojazdów rolniczych.
  • Uważaj na ciągniki bez ważnej homologacji UE.
  • Skonsultuj się z kolegami po fachu.
  • Poszukaj opinii doświadczonych użytkowników.
  • Znajdź zadbany egzemplarz o niskim przebiegu.

Przed podjęciem decyzji dowiedz się więcej. Sprawdź, które używane ciągniki Belarus są najpopularniejsze. Dane AgriTrac z lat 2016-2019 wskazują na model 820 jako lidera. Jego popularność potwierdza zainteresowanie rolników.

Pamiętaj, że ciągnik bez homologacji nie może być legalnie zarejestrowany. Może podlegać wycofaniu z obrotu. To generuje problemy prawne. Warto dokładnie weryfikować dokumenty przed finalizacją transakcji.

W przypadku zakupu używanego ciągnika, sprawdź historię serwisową. Obejrzyj maszynę dokładnie. Zwróć uwagę na stan techniczny. Prosta konstrukcja ułatwia ocenę. Można znaleźć zadbany egzemplarz. Będzie on dobrą inwestycją.

Zobacz także:

Man 11
Dominik

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *