Ciągniki Ursus 912 i 914 to symbole polskiej wsi. Produkowano je przez wiele lat. Poznaj ich historię, dane techniczne i opinie użytkowników. Dowiedz się, dlaczego nadal cieszą się popularnością na rynku wtórnym.
Historia i Pozycja na Rynku
Marka Ursus kształtowała polskie rolnictwo przez dekady. Pierwszy traktor C-45 powstał w 1947 roku. Ciągniki Ursus 912 i 914 pojawiły się w 1984 roku. Szybko stały się popularne w gospodarstwach. Produkcja serii 912/914 trwała aż do 2009 roku. W tym czasie powstały liczne warianty. Ciągniki te pracowały intensywnie. Spędzały lata na polach PGR-ów. Generowały nawet 1300 mth rocznie. Ursus eksportował swoje modele. Trafiały do krajów Europy, Azji i Afryki. W 2020 roku Ursus S.A. sprzedał 43 ciągniki. Zajął 18. miejsce na polskim rynku.
Początki i rozwój serii
Seria ciężkich ciągników Ursus zaczęła się od modelu C-385. Jego produkcja ruszyła w 1969 roku. W 1984 roku wprowadzono pięć nowych modeli. Były to Ursus 912, 1002, 1014, 1222, 1614. Ursus 912 miał moc 80 KM. Posiadał nowszą kabinę. Zwiększono udźwig tylnego podnośnika. Dodano cztery szybkozłącza hydrauliki. Przód maski był ścięty. Model 1014 miał napęd na dwie osie. Był lepszy do ciężkich prac polowych. Ursus 1222 miał silnik 6-cylindrowy. Jego moc wynosiła 120 KM. Używano go głównie w transporcie. Ursus 1614 osiągał 155 KM. Miał udźwig podnośnika 5,5 tony. Jego skrzynia biegów miała 12/6 przełożeń.
Ursus 912/914 na rynku wtórnym
Ursus 912/914 to maszyny popularne na rynku wtórnym. Ich zakup i eksploatacja są stosunkowo tanie. Ceny zaczynają się od 15 tysięcy złotych. Lepiej utrzymane egzemplarze kosztują ponad 40 tysięcy złotych. Na portalach ogłoszeniowych znajdziesz wiele ofert. Przykładowy Ursus 912 z 1986 roku kosztuje 30 800 PLN. Jest zarejestrowany i ma ważny przegląd. Ogłoszenia pochodzą od osób prywatnych i firm. Ciągniki z lat 1985-1990 są często dostępne. Przedział cenowy na portalach wynosi od 1 zł do 37 500 zł. Średnia cena to około 21 000 zł. Dostępność części zamiennych jest duża. Wiele elementów produkuje się poza Europą.
Ile kosztuje Ursus 912 na rynku wtórnym?
Ceny Ursusów 912/914 zaczynają się od 15 tysięcy złotych. Lepiej utrzymane modele mogą kosztować ponad 40 tysięcy złotych.
Dane Techniczne i Osiągi
Ursus 912/914 to ciągniki o solidnych parametrach. Produkowano je w latach 1984-1998. Model 912 produkowano w latach 1985-1988. Wyróżnia się solidnością i wszechstronnością. Dostępny był w wersjach z napędem 2WD i 4WD. Napęd 4×4 zwiększa możliwości pracy w polu. Modele te szybko zyskały reputację. Były postrzegane jako niezawodne i mocne maszyny.
Silnik i moc
Ursus 912/914 wyposażono w silnik Z 8401/1. To jednostka 4-cylindrowa. Ma pojemność 4562 cm³. Moc wynosi 82 KM przy 2200 obr./min. Wersje turbo osiągały do 100 KM. Moment obrotowy wolnossący to 268 Nm przy 1450 obr./min. Wersja turbodoładowana ma moment 434 Nm przy 1650 obr./min. Silnik chłodzony jest cieczą. Typowo mieści 9-10 litrów oleju silnikowego. Pierwszy kapitalny remont silnika często wykonuje się po 15 000 mth. Zużycie paliwa w ciężkich pracach to około 12 l/mth. W lekkich pracach spala około 6 l/mth.
Jego pierwszy kapitalny remont wykonany był dopiero po 15 000 mth – Wojciech Jędrzejczak
Ciężka praca potrafi zużyć nawet powyżej 12 l na 1 mth – Wojciech Jędrzejczak
Ile koni ma Ursus 912?
Standardowy Ursus 912 ma moc 82 KM. Wersje z turbodoładowaniem osiągały do 100 KM.
Ile oleju wchodzi do silnika Ursus 912?
Silnik Ursusa 912 mieści zazwyczaj 9-10 litrów oleju silnikowego.
Skrzynia biegów i napęd
Ciągniki Ursus 912/914 posiadają przekładnię z 16 biegami do przodu. Mają 8 biegów do tyłu. Prędkość maksymalna wynosi do 22-25 km/h. Niektóre źródła podają do 34 km/h dla szybkich skrzyń. Skrzynia biegów jest często niezsynchronizowana. To jeden z zawodzących elementów. Układ załączania wzmacniacza momentu obrotowego bywa problematyczny. Głównie dotyczy to układu hydraulicznego. Modele dostępne były z napędem 2WD i 4WD. Wersja 4×4 jest lepsza do ciężkich prac polowych. Podwozie w wersji 2WD to 4×2.
Układ hydrauliczny i TUZ
Układ hydrauliczny wykorzystuje pompy o wydajności 22 do 55 l/min. Część modeli ma pompy 41 lub 55 l/min. Wydajność pompy hydraulicznej wynosi 41 l/min. Niektóre dane podają 40.9 l/min. Maksymalny udźwig tylnego podnośnika to 3050 kg. Dodatkowe siłowniki do TUZ poprawiają udźwig. Zwiększają też żywotność pompy. Zła jakość oleju i jego mieszanie uszkadza pompy hydrauliczne. Wałek odbioru mocy (WOM) współpracuje z maszynami 540 i 1000 obr./min. Załączanie WOM jest dwuetapowe. W przypadku awarii WOM, przyczyną może być małe obciążenie. Niewystarczający nacisk na sprzęgło powoduje problem.
Wymiary i waga
Ursus 912/914 ma następujące wymiary. Wysokość z kabiną wynosi 269 cm. Długość to 395 cm. Szerokość wynosi 239 cm. Rozstaw osi w wersji 2WD to 238 cm. Długość wynosi 396 cm, wysokość 269 cm. Waga wersji 2WD to 4050 kg. Wersja 4WD waży 4380 kg. Waga w funtach podawana jest jako 8974 funtów (4070 kg). Pojemność zbiornika paliwa to 90 litrów. Poziom hałasu w kabinie wynosi 83 dB. Promień skrętu 2WD to 7,8 m. Promień skrętu 4WD to 10,5 m.
Parametr | Wartość |
---|---|
Moc silnika | 82-100 KM |
Pojemność silnika | 4562 cm³ |
Udźwig podnośnika | 3050 kg |
Wydajność hydrauliki | 41 l/min |
Liczba biegów (P/T) | 16/8 |
Waga (2WD) | 4050 kg |
Wysokość z kabiną | 269 cm |
Typowe Problemy i Eksploatacja
Ursus 912/914 to maszyny o prostej budowie. Ułatwia to obsługę i naprawy. Jednak mają swoje słabe punkty. Najczęstsze problemy dotyczą układu paliwowego i hydraulicznego. Komfort pracy w kabinie jest niski. Prędkość maksymalna jest ograniczona. Przekładnia nie jest synchronizowana. To utrudnia zmianę biegów. Ciągniki te rzadko ulegają nagłym awariom. Nie zatrzymują się podczas pracy. Wymagają jednak stałej uwagi.
Najczęstsze usterki
Problemy z układem paliwowym są powszechne. Dotyczą nieszczelności i przecieków. Układ hydrauliczny również bywa kłopotliwy. Szczególnie układ załączania wzmacniacza momentu. Zawodzące elementy to niezsynchronizowana przekładnia. Niska prędkość jazdy jest minusem. Komfort pracy w kabinie jest niski. Układ kierowniczy bywa ciężki bez wspomagania.
Problemy z układem paliwowym, jego nieszczelnościami i przeciekami dotyczą większości starych Ursusów – Jerzy Śmigiera
Koszty napraw i części zamienne
Zakup i eksploatacja Ursusa 912/914 są tanie. Koszty napraw są umiarkowane. Części do układu paliwowego kosztują od 200 do 2500 zł. Dostępność części zamiennych jest duża. Niestety, jakość części często jest słaba. Wiele elementów produkuje się poza Europą. Sklep Agromat oferuje ponad 1358 pozycji części. Dostępne są części do silnika, skrzyni, hydrauliki. Znajdziesz też elementy karoserii i kabiny. Ceny części są zróżnicowane. Lampa kierunkowskazu kosztuje 88 zł. Alternator to wydatek 340 zł. Filtr oleju podnośnika kosztuje 64 zł.
Przykładowe ceny części zamiennych do Ursus 912/914
Sklep Agromat ma 99% pozytywnych opinii. Oferuje darmowy zwrot w ciągu 14 dni. Bezpieczeństwo zakupów zapewnia certyfikat SSL. Szukaj części dedykowanych. Sprawdź ofertę filtrów i elementów kabiny. Kupuj u sprawdzonego sprzedawcy.
Komfort pracy i możliwe ulepszenia
Komfort pracy w Ursusie 912/914 jest niski. Kabina zapewnia jednak miejsce. Można poprawić komfort. Warto zainwestować w wspomaganie kierownicy. Wspomaganie na orbitrolu znacznie ułatwia manewrowanie. Zainstalowanie dodatkowych siłowników do TUZ zwiększa udźwig. Wydłuża także żywotność pompy hydraulicznej. Przy wyborze pompy hydraulicznej sprawdź jej oznaczenie. Zweryfikuj jej wydajność.
- Warto wymienić części układu paliwowego. Koszt wynosi od 200 do 2500 zł.
- Zainstalowanie dodatkowych siłowników do TUZ zwiększa udźwig. Wydłuża żywotność pompy.
- Warto inwestować w wspomaganie kierownicy z orbitrolem. Zwiększa komfort pracy.
- Przy wyborze pompy hydraulicznej sprawdź jej oznaczenie i wydajność.
Opinie Użytkowników i Zastosowanie
Rolnicy mają różne opinie na temat Ursusa 912. Wielu ceni go za prostotę i niezawodność. Modele te są godne polecenia. Mogą służyć długie lata. Wymagają jednak prawidłowej obsługi. Prosta konstrukcja ułatwia obsługę. Nawet niedoświadczeni rolnicy sobie poradzą. Jakość nowych części zamiennych bywa problemem. Wiele elementów produkuje się poza Europą. Problemy z hydrauliką i paliwem są trudne do usunięcia. Ciągniki te są solidne. Nie zatrzymają się podczas pracy. Rzadko ulegają nagłym awariom.
Ursus 912/914 są godne polecenia, mogą służyć długie lata przy prawidłowej obsłudze – Jerzy Śmigiera
Co mówią rolnicy?
Ursus 912 ma mocny silnik wysokoprężny. Zapewnia odpowiednią moc do prac. Jest używany do orki, siewu, koszenia. Sprawdza się w transporcie. Solidna konstrukcja to duży plus. Niezawodność jest często podkreślana. Kabina jest dość duża. Brak przedniego napędu w wersji 2WD to duża wada. Silnik może łatwo zadusić się. Dzieje się tak w ciężkiej pracy. Spalanie jest dość niskie. Dotyczy to sytuacji, gdy silnik jest w dobrym stanie. Jest porównywalne do Zetora 7211. Ciągnik jest ciężki i nieporęczny jak na swoją moc. Idealnie nadaje się na ciągnik pomocniczy. Szczególnie z wozem paszowym. Dobrze sprawdza się w mniejszych gospodarstwach.
jeździłem takim sprzętem fajnego to kopa ma z napędem ciągniczek super pozdrawiam
akurat spalanie ma dość niskie, jezeli silnik w dobrym stanie to spali podobnie do zetorka 7211
zdecydowanie odradzałbym kupowanie ciągnika bez przedniego napędu
Do jakich prac nadaje się Ursus 912?
Ursus 912 to idealny ciągnik pomocniczy. Świetnie sprawdza się w lekkich pracach. Jest dobry do orki. Można go używać do siewu i koszenia. Nadaje się do transportu. Wersja z napędem na 4 koła jest lepsza. Sprawdza się w pracach polowych. Jest ceniony w gospodarstwach rolnych. Używano go intensywnie w PGR-ach. Wersja 2WD jest wystarczająca do lżejszych zadań. Na przykład do pracy z wozem paszowym. Ciągnik jest wszechstronny. Można go dostosować do różnych zadań. Solidna konstrukcja zapewnia niezawodność w codziennej pracy.
Porównanie z Innymi Modelami
Ursus 912/914 należy do ciężkiej serii ciągników. Seria ta obejmuje modele od C-385 wzwyż. Modele na licencji Zetor i Massey-Ferguson poszerzyły ofertę. Ursus C-385 miał moc 85 KM. Ursus 902 miał 85 KM. Ursus 1014 osiągał 95.2 KM. Ursus 1224 miał moc 117 KM. Ursus 1614 miał 155 KM. Modele te różniły się silnikami i napędem. Wiele z nich korzystało z technologii Zetor. Niektóre modele były montowane w Lublinie. Inne w Warszawie. Ursus 912/914 jest często porównywany z MTZ 82. MTZ 82 ma podobną moc. Posiada przedni napęd i synchronizowaną skrzynię. Użytkownicy często wskazują MTZ 82 jako alternatywę. Szczególnie gdy potrzebny jest przedni napęd. MTZ 82 ma też dużą i komfortową kabinę.
zgodzę się z kolegą wyżej MTZ 82 to jest dobry traktor mało pali części tanie przędni napęd jest duża i komfortowa kabina i skrzynia biegów jest synchronizowana
Rynek Części Zamiennych
Rynek części do Ursusa 912/914 jest rozwinięty. Dostępnych jest wiele elementów. Znajdziesz części do silnika. Są też części do skrzyni biegów. Dostępne są elementy tylnego mostu. Możesz kupić części układu hamulcowego. Dostępne są systemy zapięcowe. Znajdziesz części osi przedniej i układu kierowniczego. Oferowane są elementy hydrauliki. Dostępne są części sprzęgła. Można kupić elementy układu zawieszenia. Dostępne są części instalacji elektrycznej. Znajdziesz koła i opony. Dostępne są elementy karoserii i kabiny. Sklepy oferują katalogi i instrukcje. Niestety, jakość wielu części jest niska. Są produkowane poza Europą. Wybieraj sprawdzone źródła zakupu części. Agromat oferuje ponad 1300 pozycji.
Przykładowy asortyment części zamiennych do Ursus 912/914
Popularność modeli z lat 80-tych i 90-tych wpływa na rynek części. Wzrost zainteresowania częściami zamiennymi jest widoczny. Dotyczy to starszych ciągników Ursus. Duża liczba ogłoszeń sprzedaży części świadczy o tym. Części można znaleźć w różnych lokalizacjach. Oferują je prywatni sprzedawcy i firmy.
Zobacz także: